• وبلاگ : نوشت گاه ميم سين
  • يادداشت : آيا حجاب بايد زيبا باشد؟
  • نظرات : 0 خصوصي ، 6 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام

    من عاشق حجاب زهرايي ام

    حجابي که هر انسان هوس بازي هم بعد از اينکه شيطان با کاراش خسته اش کرد به حجاب رو ميياره

    ممنون ميشم به من سر بزنيد نظر بزاريد

    نورخدا

    مظلوميت

    + سوده 

    سلام چي شد جواب؟
    پاسخ

    سلام. بسيار شرمنده شدم که در بين مشغوليت هاي متعدد کامنت شما بي پاسخ ماند. ضمن عرض معذرت در اولين فرصت ليستي از کتب مرتبط با سؤالتان را خدمتتان تقديم مي کنم.
    ... والبته به عنوان پاورقي بايد بگم که: اين سوال ها تقريبا همان دايره هايي است که براي کوثرانه بيان کرديد...
    بحث جالبي بود... و البته مستدل!
    اما تئوري و بدون ارائه راهکار. و مشکل، همين راهکار است. من هم موافقم که شبهه مصداقيه و موضوعيه است و در حکم، ما همان عنوان کلي را داريم. اما بعضي مسائل بايد روشن شوند بدون هيچ رودبايستي:
    آيا چادر و رنگ آن و حجاب و ميزان آراستگي عرفي، به انتخاب مردان عرف است يا بانوان عرف؟ عرف متشرع فقط؟ يا اعم از متشرع و غير متشرع؟ آيا عرف، نسل قديم و جديد هر دو را شامل مي شود؟ اگر سليقه اين دو نسل تفادت داشته باشد تکليف چيست؟ اگر خداوند شارع، عرف را آزاد گذاشته باشد، آيا يک گروه خاص مي تواند عرف را مکلف به يک نوع پوشش خاص کند؟ آيا حجاب فقط بايد بر دوش بانوان سنگيني کند؟ نکليف حجاب چشم و گوش و زبان (به خصوص در بين آقايان) چه مي شود؟ با وجود ماهواره و ...آيا چادر سياه يک زن مي تواند او را در مقابل فکر و خيال هاي حرام يک مرد نامحرم حفظ کند؟... مستوري و "زندگي مؤمنانه" واقعا به معني ماندن در خانه است؟ براي چند درصد از بانوان امروزي چنين زندگي يي امکان دارد؟ ...و صدها سوال ديگر براي فکر کردن
    + سوده 


    با سلام و تشکر از اينکه مطالب رو به خوبي و با آگاهي باز فرموديد.

    در مورد قسمت 9 حجاب در عرف هر منطقه "وظيفه‌ي مکلّف است که عرف آن منطقه را لحاظ کند" در مورد اين مطلب و مطالب مشابه در اين زميته که در شرايطي مانند ادامه تحصيل در مناطق ديگر براي فرد ايجاد مي شود منابع بيشتري رو براي من معرفي کنيد.

    همچنين استفاده از کرم هاي ضد آفتاب و يا انواع مشايه جز آراستگي محسوب مي شه؟

    سلام. ممنونم از توجهي که داشتيد و زماني که گذاشتيد. با کليت صحبت‌هاتون موافقم. اما يه نکته‌اي رو در انتها اشاره کرديد که بنده هم روش نظر داشتم. اينکه فرموده‌ايد حتي پوشيدن چادر سياه هم ممکنه در برخي مناطق از جهان باعث چشم‌نما شدن يا ايجاد جذابيت بشه، لذا بايد به عرف هر منطقه نگاه کرد؛ زياد موافق نيستم. علتش هم همين مطلب هست که اشاره کرده‌م... نمي‌شه گفت هر جذابتي حرام هست. با اين حساب توي همون بلادها ممکنه پوشوندن سر هم مثلا مشمول حکمي که براي چادر نوشته‌ايد بشه. پس بايد به عرف نگاه کرد و سر رو نپوشوند؟ به نظرم بايد دقيق‌تر شد روي اين موضوع که: آيا هر زيبايي و هر جذابيتي حرام هست؟ اگر نه، اين حرمت شامل چه نوع زيبايي‌ها يا جذابيت‌هايي مي‌شه؟
    پاسخ

    ببينيد، ما در فرايند استنباط احکام، در يک چارچوبي هستيم که مشتمل بر دايره هايي تو در تو هست. اگه دقت نکنيم از کدوم مسير اومديم و به کدوم مسير مي ريم و الان در کدوم دايره عام هستيم و چند دايره خاص زير اون دايره هست، به همين اشتباه مي افتيم که شما فرموديد.
    يک دايره عام داريم که ميگه: پوشاندن بدن (حجاب) براي زن واجبه. درون اين دايره چندين دايره خاص داريم. يکيش اينه که نوع لباس بايد چي باشه؟ دايره ديگه مربوط به رنگشه. و همين طور.
    جذابيت و عدم جذابيت يک دايره کلي نيست. بلکه يک دايره کوچک هست درون دايره اي که اصل حجاب را تعريف مي کنه. معلومه که اگه در منطقه اي حجاب داشتن باعث چشم نما شدن بود، نمي تونيم از اين حکم دست برداريم. چشم نما شدن يا جذاب بودن يا تبرج، درون اين دايره مفهوم پيدا مي کنند و حيطه هاي مستقل نيستند.
    اميدوارم منظورم رو خوب بيان کرده باشم.